Hoe voorkom je ziekteverzuim door de overgang?

8 februari 2021
vrouw - vitaal - overgang - hrd groep

Uit onderzoek blijkt dat 34% van het ziekteverzuim van vrouwen tussen de 44 en 60 jaar gerelateerd kan worden aan de overgang. Hoe komt dat?

Overgang herkennen

Allereerst blijkt dat veel vrouwen zelf de overgang niet herkennen. Ze relateren hun klachten aan andere oorzaken. Daarnaast is bekend dat de huidige levensstijl bij kan dragen aan overgangsklachten op korte en ouderdomsklachten op lange termijn.

Behoeften?

De behoeften die vrouwen in de overgang hebben, kunnen we onderverdelen in vier categorieën:

  1. Steun van leidinggevenden;
  2. Steun van collega’s;
  3. Aanpassingen in de fysieke werkomgeving;
  4. Organisatorische steun.

Bronnen: (Kopenhager & Guidozzi, 2015; Griffiths et al., 2016; Jack et al., 2016; Hardy et al., 2017; Hickey et al., 2017).

Hoe voorkom je uitval?

Op basis van resultaten uit onderzoeken komen drie zaken sterk naar voren:

  1. De bespreekbaarheid van de overgang kan worden verbeterd;
  2. Maatwerk: Wanneer de overgang en bijbehorende klachten en behoeften beter besproken worden is het mogelijk om maatwerk te bieden. Dit kan het welzijn van vrouwen in de overgang optimaal bevorderen;
  3. Daarnaast blijkt uit interviews dat vrouwen in de overgang een onvervulde behoefte hebben aan een aanbod van steun en begeleiding.

Om de bespreekbaarheid te verbeteren is het belangrijk om het thema ‘de overgang’  in de organisatie op de agenda zetten.

Hoe kunnen wij jou ondersteunen?

In samenwerking met Buro Vitale Vrouw bieden we een unieke online training aan voor vrouwen vanaf 38 jaar. In de training ‘Vitaal op werk in de overgang’ komt voorlichting over de overgang en leefstijlinterventie uitgebreid aan bod.

Je krijgt inzicht in het thema ‘de overgang’, welke invloed dit heeft op het ziekteverzuim en hoe je preventief kan bijdragen aan vitale vrouwelijke medewerkers tussen de 38 en 60 jaar.

Meer over Werk en de Overgang  Bekijk de training

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.